FAQ energie – veelgestelde vragen

Hieronder vind je een lijst met de meest gestelde vragen over energie. Geen antwoord op je vraag gevonden? Aarzel dan niet om contact op te nemen met een van onze energie-experts.

Capaciteitstarief

Wat is het kwartiervermogen?

Je digitale meter registreert de hele dag door jouw verbruik en berekent telkens het gemiddelde per kwartier. Dat cijfer heet het kwartiervermogen, uitgedrukt in kilowatt (kW). Je digitale meter verzamelt voor 96 kwartieren per dag informatie over de geleverde en de op het net geïnjecteerde elektriciteit.

Is het capaciteitstarief een bijkomend tarief?

Het capaciteitstarief is geen bijkomend tarief, maar een andere berekening die wordt toegepast voor de berekening van de netkosten. Dat zijn de kosten die je betaalt om energie tot bij je thuis te krijgen. Sinds begin 2023 wordt er voor de berekening van de nettarieven geen onderscheid gemaakt tussen dag- en nachttarief.
Een deel van de netkosten wordt berekend op basis van je verbruik (in kWh). Het andere deel wordt berekend a.d.h.v. het capaciteitstarief. Het vertegenwoordigt voor een gemiddeld gezin 14% van de volledige elektriciteitsfactuur. Het grootste deel van de factuur blijf je betalen op basis van je verbruik.

Wat is een maandpiek?

Jouw maandpiek is het hoogste kwartiervermogen dat je digitale meter in de loop van een maand registreert. Het is dus het kwartier waarin je het net het meest hebt belast. Als je veel huishoudtoestellen tegelijkertijd gebruikt, kan dat een hoge maandpiek opleveren.

Hoe gebeurt de afrekening met het capaciteitstarief bij een maandfactuur en jaarlijkse afrekening?

– Voor wie over een digitale meter en een jaarlijkse afrekening beschikt: je energieleverancier berekent het gemiddelde van de laatste 12 gemiddelde maandpieken. Op die ‘facturatiepiek’ past je leverancier het capaciteitstarief (in euro per kW per jaar) toe.
– Voor wie over een digitale meter en een maandelijkse facturatie beschikt: Je energieleverancier plaatst de laatste gemiddelde maandpiek op je factuur en rekent het capaciteitstarief per maand aan.
– Voor wie over een klassieke, analoge meter en een jaarlijkse afrekening beschikt: je betaalt voor het capaciteitstarief de minimumbijdrage van 2,5 kW. Je betaalt bij de slotfactuur dat jaarlijkse vaste bedrag.

Betaal je meer op je energiefactuur na de invoering van het capaciteitstarief?

Het capaciteitstarief vertegenwoordigt voor een doorsnee gezin ongeveer 7% van de elektriciteitsfactuur. Eerdere simulaties wijzen uit dat bepaalde consumenten, zoals tweedeverblijvers, meer zullen betalen, terwijl de factuur bij andere gebruikers mogelijk daalt. Je zorgt er best voor dat je huishoudelijke toestellen niet tegelijkertijd aanstaan. Op die manier krijg je minder hoge (verbruiks)pieken.

Wat is de gemiddelde maandpiek?

Het gemiddelde van de maandpieken van de voorbije twaalf maanden vormt je gemiddelde maandpiek.

Hoeveel bedraagt het capaciteitstarief?

Voor 1 kW betaal je in 2024 in Vlaanderen met een digitale meter gemiddeld

42,33 euro (inclusief btw) op jaarbasis
3,53 euro (inclusief btw) op maandbasis
Het bedrag is afhankelijk van de netwerkbeheerder en dus de plaats waar je woont. Ongeacht of je een digitale of analoge meter hebt, betaal je een minimumbijdrage om het net te gebruiken. Dit minimumbedrag komt overeen met een maandpiek van 2,5 kW. Jaarlijks gaat het om zo’n € 107,06 (incl. btw).

Wat is een normaal piekvermogen?

Een gemiddeld piekvermogen ligt tussen 3,5 en 4 kW. Wie veel huishoudelijke toestellen tegelijk laat draaien, neemt veel elektriciteit van het net af, waardoor de piek hoger ligt.

Geldt het capaciteitstarief ook bij een sociaal tarief?

Huishoudens met een sociaal tarief moeten geen capaciteitstarief betalen. De nieuwe berekening voor de nettarieven is bij hen dus niet van toepassing.

Hoe wordt de gemiddelde maandpiek berekend als er nog geen 12 maandpieken gekend zijn?

Als er voor de berekening van de gemiddelde maandpiek minder dan 12 maandpieken beschikbaar zijn, dan wordt er enkel rekening gehouden met de beschikbare maandpieken. Dit kan het geval zijn als je slechts recent een digitale meter kreeg. Enkel maandpieken gemeten na 1 januari 2023 tellen mee in de berekening van de gemiddelde maandpiek.

Hoe wordt het capaciteitstarief berekend?

Bij een digitale meter bepalen de maandpieken het capaciteitstarief. Om je maandpiek te weten, moet je eerst je piekvermogen kennen. Je bekomt dit cijfer door het
gemeten verbruik (kWh) gedurende een kwartier te vermenigvuldigen met vier. Als je hoogste kwartierverbruik in een maand bijvoorbeeld 1,5 kWh was, heb je in dat
kwartier een piekvermogen van 6 kW nodig gehad.
Het hoogste piekvermogen dat je digitale meter tijdens een kwartier in een maand heeft geregistreerd, is je maandpiek. Het gemiddelde van de maandpieken van de
recentste twaalf maanden bepaalt de netkosten. Is je maandpiek kleiner dan 2,5 kW? Dan betaal je een minimumbijdrage voor een capaciteit van 2,5 kW. Je kan je
maandpiek raadplegen in je persoonlijke account van Energie-Vergelijker.be of via het klantenportaal van Fluvius.
Het capaciteitstarief moet dus enkel ‘berekend’ worden voor mensen met een digitale meter. Bij mensen met een klassieke meter gaat het over een vast bedrag.

Is het nachttarief nog van toepassing na de invoering van het capaciteitstarief?

Het nachttarief is nog steeds van toepassing, maar enkel voor de energiekosten en niet voor het onderdeel nettarieven of -kosten. Je energiefactuur is namelijk opgebouwd uit drie delen:
De energiekosten: dit zijn de kosten die je aan je energieleverancier betaalt voor je gas- of elektriciteitsverbruik.
De nettarieven of -kosten: dit zijn kosten die je betaalt om aardgas en elektriciteit tot bij je thuis of onderneming te krijgen. Op die manier betaal je mee voor de kosten die Fluvius maakt. Dit is een netbedrijf dat verantwoordelijk is voor het beheren en onderhouden van de distributienetten in Vlaanderen.
Btw en heffingen
Sinds 1 januari 2023 is het dag- en nachttarief afgeschaft voor het onderdeel netkosten. De VREG bouwt het uitsluitend nachttarief geleidelijk aan af over een periode van acht jaar. Voor het onderdeel energiekosten blijft dit voordeel wel nog gelden.

Wat is het capaciteitstarief?

Het capaciteitstarief is een berekening voor een deel van de nettarieven. Voor klanten in Vlaanderen met een digitale meter wordt die bijdrage berekend op basis van het gemiddelde van hun verbruikspieken of piekvermogen. Het andere deel van de nettarieven wordt nog steeds berekend op basis van het verbruik. Wie nog een klassieke meter heeft, betaalt het capaciteitstarief als een vast bedrag. 

Is er een capaciteitstarief in Wallonië?

In Wallonië is de Waalse energieregulator CWaPE verantwoordelijk voor de hervorming van de nettarieven begin 2026. Huishoudens en kleine bedrijven betalen vanaf dan tijdsafhankelijke nettarieven. Er zijn nog geen concrete maatregelen genomen.

Past Brussel een capaciteitstarief toe?

In Brussel betalen huishoudens en kleine bedrijven al een (beperkt) capaciteitstarief in de vorm van een capaciteitscomponent. Een deel van de distributiekosten wordt (sinds 1 januari 2020) gefactureerd op basis van het ter beschikking gestelde aansluitingsvermogen (in kVA) ter hoogte van de meter, en niet langer op basis van het verbruikte aantal kilowattuur (kWh), zoals dat vroeger het geval was.

Digitale meter

Wat is de digitale meter?

De digitale of slimme meter is een elektronische meter die je traditionele elektriciteits- of gasmeter vervangt. Het verschil is dat een digitale meter ingebouwde communicatietechnologie bevat, waardoor hij zelfstandig je verbruikersdata voor elektriciteit of gas kan verzenden en ontvangen. Wie over een digitale meter en zonnepanelen beschikt, doet niet langer een beroep op het systeem van de terugdraaiende teller, maar kent een systeem van gescheiden verbruik en injectie.

Wanneer is een digitale meter verplicht?

Tegen juli 2029 moeten alle gezinnen in Vlaanderen een digitale meter hebben. Fluvius mikt tegen 2024 op 80% van de huishoudens. Eigenaars van zonnepanelen kunnen uitstel vragen tot 2025.
In het Brussels Gewest is Sibelga met de uitrol van de digitale meter gestart in 2023. Tegen eind 2030 zouden zo goed als alle Brusselaars een slimme elektriciteitsmeter moeten hebben.
In Wallonië worden digitale meters sinds 1 januari 2023 systematisch geïnstalleerd bij nieuwe aansluitingen, een metervervanging, bij personen die in gebreke zijn gesteld, en bij zonnepaneleninstallaties na 1 januari 2024. Het doel is dat tegen eind 2029 zowat 80% van de elektriciteitsmeters vervangen zijn door slimme meters.

Wat is een injectievergoeding?

De injectievergoeding is de vergoeding die eigenaars van zonnepanelen en een digitale meter van hun energieleverancier ontvangen voor de opgewekte energie die ze op het net injecteren. Je plaatst dus ‘overtollige’ energie op het net en verkoopt die aan je energieleverancier. Daartoe sluit je een energiecontact met injectievergoeding af. Het injectietarief verschilt sterk van stoomleverancier tot stroomleverancier. Sinds 1 november 2021 is ook in Brussel het systeem met injectietarief van toepassing en wordt de elektriciteit die je van het net haalt en die je op het net injecteert, apart verrekend.

Wat is het verschil tussen de brutoafname en de nettoafname van elektriciteit?

De nettoafname is de hoeveelheid elektriciteit die je netto van het net afhaalt. Dat cijfer bekom je door de energie die je op het net injecteert af te trekken van de hoeveelheid energie die je van het net afhaalt.
De brutoafname is de totale hoeveelheid elektriciteit die je van het net afhaalt. Heb je zonnepanelen en een digitale meter, dan is dat cijfer gelijk aan alle elektriciteit die je van het net afneemt op momenten dat je zonnepanelen geen of onvoldoende elektriciteit produceren.

Kan je een digitale meter weigeren?

In principe mag je de plaatsing van een digitale meter niet weigeren. Aangezien de regels per gewest kunnen verschillen, neem je best contact op met je regionale energieregulator voor meer informatie. In Vlaanderen kunnen eigenaars van zonnepanelen met een analoge teller de plaatsing van de digitale meter uitstellen tot begin 2025. Hebben ze nog een analoge exclusief-nachtmeter, dan is er zelfs een uitstelmogelijkheid tot 1 januari 2028.

Wat kost een digitale meter?

De plaatsing van een digitale meter is gratis. De kosten van de digitale meter zelf zitten verwerkt in de netwerkkosten.

Energiecontract

Hoe is je energiefactuur opgebouwd?

Je factuur omvat volgende onderdelen:

Transmissienettarieven: een vergoeding voor transport en vervoer over de netten van Elia en Fluxys. Die kosten zijn gelinkt aan je verbruik.
Distributienettarieven: een vergoeding voor de netbeheerder voor het vervoer van energie via het distributienet. Het tarief hangt af van de netbeheerder die je woonplaats bedient. De kosten zijn gelinkt aan je verbruik.
Energiekosten: dit onderdeel bepaalt de leverancier en omvat onder meer de kosten voor de productie of aankoop van elektriciteit en/of aardgas door de leverancier, administratieve kosten van de leverancier en een bijdrage voor de kosten die de leverancier maakt om te voldoen aan de openbare dienstverplichtingen (bijvoorbeeld de kosten voor investeringen in de productie van groene stroom of WKK). De winstmarge van de energieleverancier behoort ook tot die component. Het is het enige factuuronderdeel dat je als consument actief kan beïnvloeden. De tarieven van de verschillende energieleveranciers verschillen al snel honderden euro’s. Via de vergelijkingstool van Energie-Vergelijker.be ontdek je bij welke speler je het minst betaalt.
Heffingen en btw voor de federale en regionale overheden

Hoe vind je je EAN-code?

De EAN-code begint met cijfer 54 en bestaat uit 18 cijfers. Je vindt je EAN-code op de energiefactuur van je energieleverancier, de offerte voor een nieuwe aansluiting of op een sticker op de meterkast.

Wat is de vaste vergoeding of abonnementskost?

De vaste vergoeding dekt onder meer de administratieve kosten van de energieleverancier. Op die manier compenseert je leverancier de kosten van de klantendienst en de verweking en verzending van facturen. Sommige leveranciers rekenen de abonnementskosten meteen voor een volledig jaar aan, terwijl andere dat doen per maand dat je klant bent.

Blijft de btw blijft op 6%?

In 2023 verlaagde de overheid de btw op gas en elektriciteit van 21% naar 6%. Aanvankelijk was dat een tijdelijke crisismaatregel, maar sinds 1 april 2023 bedraagt de btw op energie permanent 6%. De verlaagde btw-inkomsten voor de overheid worden sindsdien gedeeltelijk gecompenseerd dankzij een accijnshervorming. Een accijns is een vast bedrag op het verbruik terwijl de btw een percentage op de prijs is. De regering kan de accijnzen verlagen wanneer de energieprijzen fors stijgen. De gas- en elektriciteitsprijzen worden per kwartaal herrekend. Na drie maanden worden ze doorgerekend in de accijnzen.

Kies je best voor een vast of een variabel tarief?

Variabele contracten bewegen met de energiemarkt mee. Je energiefactuur kan dus zowel stijgen als dalen gedurende de looptijd. Bij vaste energietarieven staan de tarieven voor de levering van gas en stroom vast gedurende de looptijd van je contract. Verwacht je dat de energieprijzen de komende maanden sterk dalen of zeker niet stijgen, dan opteer je best voor een variabel tarief. Verwacht je een prijsstijging, dan kies je best voor een vast tarief.

 

Hoe wordt een variabel tarief berekend?

Bij een variabel tarief teken je als klant in op een prijsformule en niet op een vaste prijs. Die prijsformule kan de energieleverancier per product maandelijks aanpassen (frequentie).
Globaal volgen de meeste variabele contracten volgende formule: eventuele abonnementskost + (a*b + c).
De letter a staat voor de indexatieparameter, b voor de vermenigvuldigingsfactor en c voor een vast bedrag in c€/kWh.
Vaste vergoeding: deze vergoedt de vaste kosten van de leverancier.
Indexatieparameter: elke prijsberekening omvat de waarde van een indexatieparameter. Die index kan je het best omschrijven als de energiemarkt waarop de leveranciers hun energie aankopen. Wat het voor de consument bemoeilijkt om te vergelijken, is dat energieleveranciers verschillende indexatieparameters volgen en soms zelfs twee parameters binnen één berekeningsformule combineren.
Frequentie: de frequentie waarmee energieleveranciers hun tarieven aan de indexkoersen aanpassen is verschillend. Bij een maandelijkse aanpassing voelt de consument het effect van een prijsaanpassing op de energiemarkten sneller in de portemonnee dan bij een kwartaalaanpassing.
Vermenigvuldigingsfactor en vast bedrag: op de evolutie van de indexatieparameter heeft de energieleverancier zelf geen invloed. Een eventuele stijging of daling hangt af van de evoluties van de energiemarkt. De vermenigvuldigingsfactor en het vaste bedrag omvatten de kosten die de leverancier draagt (o.a. zijn risicoafdekking, personeel, IT…) en zijn marge. De vermenigvuldigingsfactor is vast, maar het resultaat van de berekening beweegt mee met de indexkoers. Hoeveel die je in euro’s kost, hangt af van de waarde van de index.

Mag je energieleverancier je voorschot zomaar verhogen?

Energieleveranciers mogen voorschotfacturen niet verhogen zonder akkoord van de klant. In het geval van een realistische inschatting is het wel raadzaam om het voorschotbedrag op te krikken. Je verspreidt de energiekosten dan doorheen het jaar, waardoor je onaangename verrassingen op het einde van het jaar vermijdt. Je bent wettelijk niet verplicht in te gaan op het voorstel van je energieleverancier.

Hoeveel kWh gaat er in een m³?

Het aantal kWh per m³ is afhankelijk van het soort gas. Dit kan rijk of hoogcalorisch gas zijn, of arm of laagcalorisch gas. Je gasmeterstand geeft een getal in m³ weer, terwijl je leverancier op basis van kilowattuur (kWh) factureert. De energieregulatoren reiken onderstaande omrekeningscoëfficiënten aan. Die zijn richtinggevend en kunnen dus wel nog altijd variëren:

– Laagcalorisch of arm gas: 10,22 (1 m³ komt overeen met 10,22 kWh)

– Hoogcalorisch of rijk gas: 11,54 (1 m³ komt overeen met 11,54 kWh)

Kan je zelf je voorschot bepalen?

Je vindt in de algemene of bijzondere voorwaarden van je energiecontract welk voorschot je energieleverancier mag aanrekenen en hoe hij dit berekent. Als je energieleverancier het voorschotbedrag wijzigt, moet hij dit verantwoorden.
Bovendien kunnen klanten met een digitale meter hun verbruik opvolgen via het gebruikersportaal van Fluvius. Verschillende energieleveranciers bieden in hun app ook de mogelijkheid om je energiekosten te monitoren. Je merkt op die manier dus of je factuur hoger of lager oploopt dan de som van de voorschotbedragen.
Eigenaars van een analoge meter kunnen hun verbruiksgegevens handmatig invoeren in de klantenomgeving van hun leverancier. Wil je je actuele energiekosten exact kennen en schuw je enig rekenwerk niet, dan vermenigvuldig je je verbruik op maandbasis met de op dat moment geldende variabele prijzen. Die informatie vind je terug op de tariefkaart van je energieleverancier.

Wat betekenen cijfers als 101, 103 of 303 in de indexformule van mijn variabel energiecontract?

Op de tariefkaart van je energiecontract vind je terug op welke basis en met welke periodiciteit de energieleverancier zijn prijzen aanpast. Je gaat daarbij op zoek naar drie  cijfertjes in de prijsindexering, zoals bijvoorbeeld 101, 103 of 303. Zie je zo’n code niet, dan is je contract wellicht gekoppeld aan een dagprijs. In dat geval volgt je prijs snel de groothandelsprijs.

We nemen even code of index 103 als voorbeeld om uit te leggen hoe het werkt:

Eerste cijfer: het eerste cijfer verwijst naar de periode waarvoor de gemiddelde prijs vastgelegd wordt. 1 verwijst naar één maand, 3 verwijst naar drie maanden of een kwartaal. Bij de code 103 betekent de “1” dat je tarief gebaseerd is op de gemiddelde prijs van één voorafgaande maand.

Tweede cijfer: het tweede cijfer zegt hoeveel maanden vertraging er zit tussen het moment dat de leverancier de prijs vastlegt en het moment waarop hij die toepast. Bij de code 103 wordt de prijs van de maand oktober bijvoorbeeld meteen toegepast in de volgende maand november.

Derde cijfer: het derde cijfer bepaalt voor welke periode die prijs geldt. Bij de code 103 wordt bijvoorbeeld de prijs van de maand september vastgelegd voor drie maanden. Dus voor oktober, november en december, voor het hele laatste trimester. Bij code 101 ligt de prijs alleen vast voor een volgende maand.

Hoe werkt de maandelijkse afrekening?

Sinds april 2022 is het mogelijk om je energie maandelijks te betalen op basis van je reële verbruik. Je werkt dus niet langer met een voorschot en een slotfactuur, maar betaalt maandelijks exact wat je verbruikt tegen het tarief dat op dat moment geldig was. Aan het eind van het contractjaar zal je dus nooit te weinig of te veel hebben betaald. Je loopt ook niet langer het risico om betaalde voorschotten kwijt te spelen wanneer de energieleverancier failliet zou gaan.
Tegenover die voordelen staat de seizoensgevoeligheid. Zeker op het vlak van aardgas ligt het verbruik de ene maand veel hoger dan de andere. In augustus betaal je naar schatting 1,4% van de totale jaarfactuur, in januari 18,2%. Tijdens de wintermaanden zal je maandafrekening dus een pak hoger liggen dan tijdens de zomer.
Enkel gezinnen met een digitale meter kunnen een maandelijkse afrekening aanvragen. Elke energieleverancier moet hen die optie aanbieden.

 

Hoe bepaalt de energieleverancier je voorschotbedrag?

Een voorschot is een inschatting, meestal gebaseerd op de meterstanden van het voorbije jaar of de verbruikshistoriek van de afgelopen drie jaar. Aan het einde van het contractjaar volgt de afrekening voor het jaarverbruik. Bij variabele contracten stelt de energieleverancier mogelijk ook voor om je voorschotbedrag tussentijds aan te passen, in functie van de prijsevoluties op de energiemarkten. Als de energieprijzen in de loop van het jaar stijgen, lopen je reële energiekosten namelijk bij elke tussentijdse indexaanpassing hoger op. Voor wie zijn voorschot niet aanpast, wacht in dat geval een gepeperde eindfactuur.

Wat als je vergeten bent om je meterstanden door te geven?

Als je de meterstand waar je beheerder (DNB) naar vroeg niet hebt doorgegeven, wordt je factuur opgesteld op basis van een ‘geschat’ verbruik dat naar onder of boven wordt afgerond. De afrekening die je dan ontvangt, zal dus sowieso fout zijn. Gelukkig kan je ook achteraf nog altijd je werkelijke meterstand doorgeven aan je beheerder. Je ontvangt dan een correctiefactuur.

Wanneer ontvang je geld van je jaarrekening terug?

Als je maandelijks te veel aan voorschotten betaalde, krijg je geld van je energieleverancier terug. Wanneer je dit terugkrijgt, verschilt per leverancier. Meestal krijg je het geld binnen een maand terug. Op je jaarrekening zie je of je geld terugkrijgt.

Hoe verdeelt de energieleverancier je verbruik over het volledige jaar?

De energieleverancier controleert niet precies hoeveel je dagelijks of maandelijks verbruikt bij een analoge meter. Hij maakt gebruik van verbruiksprofielen die een bepaald gewicht toekennen aan elk kwartier (elektriciteit) en elk uur (aardgas) van een jaar. Het jaarverbruik wordt dan volgens die inschatting over de verschillende maanden verdeeld. Het RLP-profiel wordt gebruikt om het verbruik over het jaar te verdelen, het SPP-profiel wordt gebruikt voor injectie.

Voor aardgas vertegenwoordigt januari volgens het RLP-profiel van 2024 17,65% van het totale jaarverbruik, terwijl dat aandeel in juli amper 1,56% is. Die schatting kan afwijken van wat je zelf als gezin gebruikt. Vertoef je de hele maand januari in het buitenland, dan valt toch nog 17,65% van je jaarverbruik onder de vaak hogere kilowattuurprijs die dan geldt.
Een voorbeeld: Stel, je verbruikt 17.000 kWh aardgas op jaarbasis en hebt een variabel contract met kwartaalindexering, dan kent je energieleverancier 9.062,7 kWh (53,31% van het jaarverbruik volgens het RLP-profiel van 2024) toe aan de variabele prijs van het eerste kwartaal.
Let op: bij het systeem van een maandelijkse facturatie bepaalt de energieleverancier wél precies hoeveel je per maand verbruikt. Wens je een factuur die je verbruik verdeelt over je verbruik per maand, dan kan je dus beter je energieleverancier om een ​​maandelijkse afrekening vragen. Indien je over een digitale meter beschikt, zijn de verbruiksprofielen voor jou niet van toepassing.

Wie is verantwoordelijk voor de meterstanden?

De distributienetbeheerder (DNB) staat in voor het onderhoud van de meter en de opname van de meterstand. Bij een digitale meter gebeurt de meterstandopname automatisch vanop afstand. Heb je nog een analoge meter? Neem dan zelf je meterstand op en geef hem door aan je DNB. Dit kan meestal online, maar indien gewenst ook per post. Afhankelijk van de DNB die actief is in jouw regio en de energieleverancier die je hebt gekozen, kan het zijn dat je DNB een technieker aan huis stuurt om je meterstand op te nemen. Je meterstand wordt door je DNB doorgegeven aan je energieleverancier om een correcte facturatie van de verbruikte energie te garanderen.

Energiedelen

Wat is energiedelen?

Energiedelen is de overtollige geproduceerde energie van je zonnepanelen delen met buren, familie, vrienden of jezelf. Daarnaast is het ook mogelijk om energie te delen met leden of vennoten van een energiegemeenschap en bewoners van een appartementsgebouw of multifunctioneel gebouw. Bij het delen met jezelf wissel je energie uit tussen je thuisadres en je buitenverblijf. Een belangrijke voorwaarde is dat zowel de deler als ontvanger(s) over een digitale meter beschikken.

Moet de ontvanger de gedeelde energie meteen verbruiken?

De ontvanger moet de gedeelde stroom van je zonnepanelen binnen het kwartier gebruiken. Gebeurt dat niet, dan vloeit die elektriciteit naar het stroomnet en ontvang je als energiedeler een injectievergoeding van je energieleverancier.

Is energiedelen financieel voordelig?

Bij energiedelen is er voor de ontvanger/afnemer een financieel voordeel: de energiekost op zijn energiefactuur daalt omdat hij zijn energie heeft gekregen in plaats van aangekocht. De netkosten blijven voor de ontvanger/afnemer wel dezelfde voor de energie die hij van het net afneemt of in dit geval via energiedelen ontvangt. Bij de energiedeler/injecteerder zal de energiekost wel stijgen, omdat hij zijn energie gratis deelt en voor die energie geen terugleververgoeding ontvangt van zijn energieleverancier. Beide partijen halen voordeel uit energiedelen wanneer de energiedeler een tarief aanrekent voor de energieontvanger dat hoger is dan het injectietarief, maar lager dan het verbruikstarief dat zijn energieleverancier aanrekent.

Wat kost energiedelen?

Energiedelen is kosteloos: dit wil zeggen dat je gratis je energie deelt met anderen. Let wel, sommige energieleveranciers leggen extra voorwaarden of kosten op als je aan energiedelen wil doen. Je betaalt daarnaast 1,19 euro (incl. btw) extra per jaar voor het tarief databeheer.

Hoe vraag je energiedelen aan?

Vraag een energiegemeenschap aan via Mijn Fluvius, onder de knop ‘Energiedelen’. Om deel uit te maken van een energiedeelgroep, heeft elke deelnemer een digitale meter nodig en moet elke locatie/deelnemer aan Fluvius de toestemming gegeven om kwartierwaarden uit die digitale meter uit te lezen en die door te sturen naar zijn leverancier. Dat zogenaamde meetregime 3 kan je aanvragen bij je energieleverancier. Daarna sluit je een contract voor energiedelen af bij je energieleverancier.

Over Energie-vergelijker.be

Wie is Energie-Vergelijker.be?

Energie-Vergelijker.be is een vergelijkingswebsite voor elektriciteit en aardgas. We zijn gecertificeerd door de CREG (Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas). In onze tool houden we ook rekening met promoties zodat je steeds het voordeligste aanbod vindt.

Hoe gaat Energie-Vergelijker.be te werk?

Energie-Vergelijker.be updatet maandelijks de prijzen en promoties van energieleveranciers in België die we op onze website aanbieden. Dit gebeurt op de eerste werkdag van de maand omdat op die dag de tariefkaarten publiekelijk beschikbaar zijn. Op de tariefkaart vind je de prijzen die voor die maand van toepassing zijn.

Hoe kan je veranderen van energieleverancier via Energie-Vergelijker.be?

Van gas- of elektriciteitsleverancier veranderen, kan heel makkelijk in slechts 5 minuten. Voor, tijdens en na het afsluiten van je nieuwe contract kan je rekenen op het professionele advies van onze adviseurs. Zo ga je te werk:Vul je verbruiksgegevens in: 

– Specifieer je postcode, je elektriciteits- en/of gasverbruik en het aantal gezinsleden. Geef je huidige leverancier en contracttype in indien mogelijk. Energie-Vergelijker.be maakt een nauwkeurigere schatting van je besparingspotentieel.
– Vergelijk en kies: kies het aanbod dat het best bij je profiel past. Filter op basis van duurzaamheid (100% groene stroom of niet), contracttype (vast of variabel) en contractduur (12 maanden of meer). Bevestig je keuze.
– Vul het inschrijvingsformulier van de leverancier in: bezorg je EAN-code en de einddatum van je huidige contract aan je nieuwe energieleverancier. Je vindt de gegevens op je laatste voorschotfactuur of je laatste eindfactuur (regularisatiefactuur). Zodra het inschrijvingsformulier ingevuld en bevestigd is, laat je nieuwe leverancier je per e-mail of post weten wanneer je nieuwe contract ingaat.
– Geef je meterstand door: twee weken voor de startdatum van je nieuwe contract zal je distributienetbeheerder je vragen je meterstand door te sturen. Dat kan online, per telefoon of per post. Op basis van je meterstand kan je oude leverancier de eindfactuur opstellen. Je nieuwe energieleverancier gebruikt je meterstand als startindex voor zijn toekomstige facturering.

Hoe werken de kortingen via Energie-Vergelijker.be?

Verschillende leveranciers bieden via de vergelijker van Energie-Vergelijker.be exclusieve kortingen aan. Die welkomstkortingen gelden voor nieuwe klanten: klanten die overstappen van een andere leverancier of voor het eerst een energiecontract afsluiten. Er bestaan verschillende soorten rschillende leveranciers bieden via de vergelijker van Energie-Vergelijker.be exclusieve kortingen aan. Die welkomstkortingen gelden voor nieuwe klanten: klanten die overstappen van een andere leverancier of voor het eerst een energiecontract afsluiten. Er bestaan verschillende soorten kortingen, die je in de vergelijkingsresultaten onder ‘details’ terugvindt.

Bij een korting op de kilowattuurprijs geniet je een voordeel per kilowattuur energie die je verbruikt. Daarnaast gelden er ook eenmalige kortingen of welkomstpremies. De leverancier kent die korting meteen toe, verdeelt ze over het kalenderjaar of verrekent ze pas aan het einde van het contractjaar. Het is dus raadzaam om de promodetails goed te bekijken.

Welke energieleveranciers neemt Energie-Vergelijker.be op in de vergelijker?

Op Energie-Vergelijker.be kan je momenteel volgende energieleveranciers met elkaar vergelijken.

– Aspiravi Energy
– Bolt
– Cociter
– Dats 24
– Ebem
– Ecopower
– Elegant
– Eneco
– Energie.be
– Engie-Electrabel
– Frank Energie
– Luminus
– Mega
– Octa+
– TotalEnergies
– Trevion
– Wase Wind
– Wind voor A

Niet enkel particulieren, maar ook kleine en grote bedrijven kunnen een geschikte leverancier vinden via onze website. Je kan er producten vergelijken die de leveranciers zelf actief commercialiseren. Bovendien krijg je vaak een mooie welkomstkorting.

Zit je vast aan Energie-Vergelijker.be als je een energiecontract afsluit dat je via onze website hebt gevonden?

Nee, je tekent geen contract bij Energie-Vergelijker.be en bent contractueel dus niet aan ons gebonden. Je bent contractueel gebonden aan de leverancier met wie je een contract afsluit.

Hoelang zijn de promoties geldig?

Via Energie-Vergelijker.be zijn de promoties doorgaans één jaar geldig. Bij sommige leveranciers lopen de promoties soms tot wel drie jaar lang.

Kan je je nog bedenken als je een energiecontract afsluit?

Je krijgt een herroepingstermijn van 14 kalenderdagen als de verkoop online, telefonisch of buiten het bedrijf van de verkoper plaatsvindt. Dit is bijvoorbeeld ook het geval bij een deur-aan-deurverkoop. Er zijn leveranciers die in hun algemene voorwaarden vermelden dat een aangetekend schrijven verplicht is om de aanvraag te annuleren. Maar dat klopt niet. Je mag het energiecontract opzeggen via telefoon of e-mail.

Wie betaalt Energie-Vergelijker.be?

Als je beslist om via onze website een energiecontract af te sluiten, krijgen wij een commissie van de leverancier.

Kan je dynamische tarieven vergelijken via Energie-Vergelijker.be?

Momenteel kan je geen dynamische tarieven vergelijken op Energie-vergelijker.be.

Welke twee vergelijkingsmethodes biedt Energie-Vergelijker.be en waarin verschillen ze van elkaar?

Bij een variabel energietarief ligt de prijs voor elektriciteit en aardgas niet vooraf vast. De indexatie van de prijs gebeurt doorheen het jaar op basis van dalingen en stijgingen op de energiebeurzen. Energie-Vergelijker.be biedt de mogelijkheid om de verschillende variabele energietarieven te vergelijken aan de hand van richtinggevende inschattingen en hanteert daartoe twee methodes: via de toekomstige waarden en via de laatst gekende waarden.

Vergelijking op basis van de toekomstige waarden

De methodiek op basis van de toekomstige waarden houdt rekening met de verwachte energieprijzen voor de volgende 12 maanden. Ze baseert zich op de beschikbare  prijsnoteringen op de energiebeurzen voor toekomstige leveringen. Ze kijkt dus naar de toekomst, met aandacht voor de termijn (maand of kwartaalbasis) waarop de prijs wijzigt, de energiebeurs met spot- of forwardparameters en de prijsnoteringen. Bij deze methode treden geen vertragingen op tussen kwartaal- en maandprijzen, waardoor de vergelijkingsresultaten minder afhankelijk zijn van de indexatieparameter die de leverancier kiest. Deze methode neemt het effect van de mogelijke verschillen tussen TTF-noteringen (gelinkt aan de Nederlandse gasmarkt) en ZTP-noteringen (gelinkt aan de gashub in Zeebrugge) wel minder nadrukkelijk mee. De methodiek op basis van de toekomstige waarden schept een accurater en actueler beeld in periodes gekenmerkt door forse stijgingen of forse dalingen van de marktprijzen. Deze methodiek wordt ook toegepast door de energieregulatoren en geniet daarom onze voorkeur.

Vergelijking op basis van de laatst gekende waarden

De prijsvergelijking op basis van de laatst gekende waarden gaat uit van de meest recent beschikbare waarde van de door de leverancier gebruikte indexeringsparameters. Deze methode heeft als voordeel dat ze zich baseert op concrete data uit het verleden en dus niet uitgaat van toekomstige inschattingen.  Bij een product met kwartaalindexatie wordt de prijs driemaandelijks aangepast, terwijl een product met maandindexatie elke maand een nieuwe prijs krijgt. Bij forse en plotse stijgingen of dalingen op de energiemarkten bewegen de kwartaalprijzen dus vertraagd mee. Dat heeft mogelijk tot gevolg dat er in de vergelijkingsresultaten vertekende verhoudingen tussen contracten met een maand- en kwartaalindexering optreden. Tijdens periodes met forse stijgingen of met forse dalingen van de marktprijzen is deze methode dus minder geschikt.

Wat is het verschil tussen een ZTP en TTF-gasnotering?

Momenteel worden er in België 2 soorten aardgas geleverd.

Rijk gas: rijk gas is hoogcalorisch. Het wordt geleverd onder gasdruk 21 mbar. Dit gas komt uit onder meer Qatar en de Noordzee.
Arm gas: arm gas is laagcalorisch. Het wordt geleverd onder gasdruk 25 mbar. Dit gas komt enkel uit Nederland.

Als een consument in een gebied woont met hoogcalorisch gas, dan komt dat gas van de  ZTP-gasbeurs. Woont hij in een gebied met laagcalorisch gas, dan krijgt hij gas van de TTF-gasbeurs. Om zijn klanten met gas te bevoorraden, koopt de leverancier dus een mix van TTF en ZTP aardgas aan, op basis van het aantal klanten aan wie hij de verschillende gassoorten moet leveren.

De leverancier hanteert in zijn tarieven wel slechts één van beide parameters. Met die ene parameter dekt hij dus zowel de kosten van de TTF- en ZTP-gasleveringen. Hij mag zelf kiezen of hij ZTP of TTF als uitgangspunt neemt voor de berekening van zijn tarieven. Hij neemt hierbij dus enig risico, aangezien het verschil tussen de TTF- en ZTP-koers mogelijk hoog kan oplopen. Het is voor de energieleverancier nadelig wanneer hij bijvoorbeeld voor een klantentarief met TTF-notering kiest, terwijl de ZTP-gasbeurs een hogere beurskoers kent, die de levering van hoogcalorisch gas duurder maakt.

De vergelijking via Energie-Vergelijker.be op basis van de toekomstige waarden neemt altijd de TTF-gasbeurs – de beurs waar het meest verhandeld wordt – als uitgangspunt. Dat zorgt mogelijk voor afwijkingen in de vergelijkingsresultaten.

 

Sociaal tarief

Wat is het sociaal tarief?

Sommige personen en gezinnen hebben recht op een verlaagd tarief voor elektriciteit en aardgas. Dit wordt het sociaal tarief of de sociale maximumprijs genoemd. Het moet mensen die bepaalde uitkeringen of tegemoetkomingen krijgen, helpen hun energiefactuur te betalen. Het sociaal tarief geldt in heel België, ongeacht de energieleverancier of de netbeheerder. De CREG (Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas) berekent het sociaal tarief vier keer per jaar.

Waar kan ik het sociaal tarief aanvragen?

Meestal wordt het sociaal tarief automatisch toegekend, maar soms moet je aan je energieleverancier bewijzen dat je recht hebt op het sociaal tarief. Naargelang van de categorie (1, 2A, 2B, 2C of 3) waartoe je behoort, moet je een attest opvragen bij een van onderstaande sociale instellingen. Vervolgens geef je dit attest af aan je energieleverancier. Je moet dit attest jaarlijks vernieuwen.

OCMW,
AVIQ

Hoe kan ik het sociaal tarief aanvragen?

Je energieleverancier kent je het sociaal tarief voor energie normaal automatisch toe. Je hoeft dus zelf niets te doen. De FOD Economie deelt je energieleverancier om de drie maanden mee wie recht heeft op het sociaal tarief en wie niet. Heb je het sociaal tarief niet automatisch gekregen? Informeer je dan op ‘Recht op verhoogde tegemoetkoming, maar sociaal tarief voor elektriciteit en aardgas niet automatisch gekregen.’

Wie heeft recht op het sociaal tarief?

Om aanspraak te maken op het sociaal tarief moet jij (of iemand op je domicilieadres) deel uitmaken van één van de categorieën die de federale overheid vooropstelt. Het gaat om verhoogde tegemoetkomingen van het OCMW, de FOD Sociale Zekerheid, Directie-generaal Personen met een Handicap, de Zorgkas, Opgroeien (Team Zorgtoeslagevaluatie) of van de Federale Pensioendienst. Je bent in veel gevallen ook rechthebbende als huurder van een sociaal appartement met verwarming op aardgas via een gemeenschappelijke installatie.

Kan je bij een sociaal tarief je opgewekte stroom nog altijd verkopen?

De stroom die je opwekt, maar niet meteen verbruikt, kan je ook bij een sociaal tarief aan je energieleverancier verkopen. Hoewel je voor je verbruik bij elke leverancier hetzelfde sociaal tarief betaalt, kan het interessant zijn om over te stappen naar een energieleverancier met een hoger injectietarief.

Wat als je je energiefactuur niet kan betalen?

Als je je energiefactuur niet meer kan betalen, wordt je aardgas en elektriciteit niet direct afgesloten. Er bestaan verschillende oplossingen, zoals het afbetalingsplan, een tussenkomst van het OCMW en de budgetmeter, om de betalingsproblemen op te lossen. Het loont om tijdig hulp in te roepen.

Veranderen van energieleverancier

Kan je altijd van energieleverancier veranderen?

Je kan als particulier en kleine kmo altijd van leverancier veranderen. Het contracttype, onbepaalde of bepaalde duur, speelt dus geen rol. Bovendien hoef je geen verbrekingsvergoeding te betalen. Hou wel rekening met een opzegtermijn van 3 weken. Vergeet niet dat sommige energieleveranciers een wachttijd hanteren voor nieuwe klanten. Daarnaast verlies je soms ook bepaalde kortingen. Deze krijg je vaak enkel als je een volledig jaar klant blijft en je contract dus niet vroegtijdig stopzet.

Kan je kosteloos overstappen van energieleverancier?

De overstap zelf is volledig gratis. Je kan enkel bepaalde kortingen verliezen als je je contract vroegtijdig opzegt.

Hoe kan je veranderen van energieleverancier?

Als je van energieleverancier wil veranderen, moet je enkel een nieuw contract ondertekenen bij een andere energieleverancier. Je moet je huidige energiecontract dus niet opzeggen via een aangetekende brief, e-mail of fax. Je nieuwe leverancier regelt alle administratie met je oude leverancier en netbeheerder.

Wanneer kan je veranderen van energieleverancier met zonnepanelen?

Als je zonnepanelen en een klassieke meter hebt, verander je beter van energieleverancier tijdens de maand van de meteropname. Zo gaat stroom die je zelf produceerde niet verloren.

Wanneer start je nieuwe energiecontract?

De opzegtermijn bedraagt 3 weken. Dit betekent dat als je vandaag een nieuw energiecontract afsluit, je nieuwe contract ten vroegste start binnen de 3 weken. Je blijft dus nog 3 weken klant bij je oude leverancier.

Wordt je gas en elektriciteit afgesloten als je van energieleverancier verandert?

Je gas en/of elektriciteit wordt niet afgesloten als je van leverancier verandert. Je distributienetbeheerder (DNB) zorgt ervoor dat je oude leverancier energie blijft leveren tot je nieuwe leverancier gas en/of elektriciteit begint te bezorgen.

Krijg je een nieuwe meter als je van energieleverancier verandert?

Je meter is eigendom van de distributienetbeheerder en niet van de leverancier die de elektriciteit en/of het gas levert. Je kan dus gerust van leverancier veranderen zonder je zorgen te moeten maken over je meter. Je meter (en EAN-code) verandert enkel wanneer je verhuist. Hij hoort bij de woning en verhuist dus niet mee.

Wat ben je je oude leverancier verplicht als je van contract verandert?

Voordat je van leverancier kan veranderen, moeten alle betalingen bij je huidige leverancier in orde zijn. Is dit niet het geval, dan kan je nieuwe leverancier jou weigeren als klant. Werd er bijvoorbeeld gedreigd met een afsluiting van je toevoer, werd er een kaart- of budgetmeter geplaatst of ben je een professionele klant met een GRAYDON-score, dan kan je nieuwe leverancier je contract afwijzen. Als je een betalingsplan hebt lopen bij je huidige leverancier, dan kan je op beide oren slapen. Je verandert van leverancier terwijl je verder blijft betalen. Qua administratie heb je geen verplichtingen t.o.v. je huidige leverancier. Daar zorgt Energie-vergelijker.be voor.

Mag je twee verschillende leveranciers kiezen voor stroom en aardgas?

Je mag zelf kiezen of je voor aardgas en elektriciteit een andere leverancier kiest. Je kan met behulp van onze vergelijkingstool twee aparte simulaties doen voor beide producten om een aanbod op maat te vinden.

Veranderen van energieleverancier bij een faillissement

Wat als je energieleverancier failliet gaat?

Als je energieleverancier failliet is, val je niet zonder stroom of aardgas. Je moet dan een nieuw energiecontract afsluiten bij een andere leverancier. Doe je dit niet, dan neemt de netbeheerder de levering tijdelijk over. Je betaalt dan een hoger tarief.

Veranderen van energieleverancier bij een verhuis

Wat als er al een leverancier het huidige of toekomstige adres bedient?

Je bent nooit verplicht om een contract bij de energieleverancier van de vorige bewoners over te nemen. Wil je een nieuwe leverancier op je toekomstige adres, dan moet je een energiecontract afsluiten met je nieuwe leverancier. Breng je huidige energieleverancier minstens 30 dagen voor je verhuis op de hoogte via e-mail, fax of brief. De dag van de sleuteloverhandiging noteer je de meterstanden in het energieovernamedocument. Dat document geef je door aan de vorige energieleverancier zodat hij een slotfactuur kan opmaken.

Je hebt nog geen leverancier. Moet je een energiecontract sluiten met een nieuwe leverancier als je verhuist?

Als je nog geen energieleverancier hebt, moet je verplicht een energiecontract afsluiten voor de levering van energie op het nieuwe adres. Dit is bijvoorbeeld het geval als je pas alleen bent gaan wonen. Je mag zelf kiezen welke energieleverancier je kiest. Je bent dus niet verplicht het energiecontract van de vorige eigenaar over te nemen. Je hebt na de sleuteloverdracht 30 dagen de tijd om je contract in orde te brengen. Op de effectieve verhuisdatum of kort erna vul je samen met de vorige eigenaar van je toekomstige woonst de meterstand in op het energieovernamedocument. Bezorg het document zo snel mogelijk aan de energieleverancier.

Je hebt al een leverancier. Moet je je energiecontract vernieuwen bij een verhuis?

Als je al een leverancier hebt, moet je geen nieuw contract afsluiten wanneer je verhuist. Neem contact op met je leverancier en geef aan dat je verhuist. Vergeet niet je nieuwe adres en de datum waarop je verhuist mee te delen. Wist je dat een verhuis het ideale moment is om energieprijzen te vergelijken? Ontdek je voordeel op Energie-Vergelijker.be.

Moet je het energiecontract van de vorige bewoner overnemen?

Je bent nooit verplicht om het energiecontract van de vorige bewoner over te nemen. Je mag dus je oude contract overzetten naar je nieuwe woning of een nieuwe energieleverancier kiezen. Via de energievergelijker van Energie-Vergelijker.be ontdek je de goedkoopste oplossing voor je verbruiksprofiel.

Hoe laat je je post op je nieuwe adres leveren?

Maak het jezelf makkelijk en gebruik de Verhuisdienst van bpost om je geadresseerde post automatisch te laten doorsturen van je oude naar je nieuwe adres:

– Je hoeft geen post meer op te halen op je oude adres.
– Je bent 100% zeker dat je alle belangrijke post ontvangt.
– Je hebt meer tijd om je nieuwe adres aan iedereen door te geven.

Vraag de verhuisdienst aan